PRP-behandeling

PRP staat voor Platelet Rich Plasma, in goed Nederlands: bloedplasma dat rijk is aan bloedplaatjes. Het is een behandeling waarbij u gefilterd plasma van uw eigen bloed toegediend krijgt. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat de behandeling succesvol is bij haaruitval en zorgt voor meer haarvolume, haardikte en een betere haargroei.

Wat is PRP?

PRP is de afkorting van Platelet Rich Plasma. Het betekent plasma, een onderdeel van ons bloed, dat rijk is aan bloedplaatjes en maar kleine concentraties rode en witte bloedcellen bevat. De hoeveelheid bloedplaatjes is tot wel vijf keer zo hoog als in normaal bloed. Bloedplaatjes bevatten veel van de zogeheten groeifactoren, stofjes die een belangrijke rol spelen tegen verouderingsprocessen. Groeifactoren dragen bij aan herstel van de haarzakjes. Ze stimuleren bloedtoevoer in het gebied van de haarzakjes en stimuleren de groei van haarzakjes.
De behandeling is geschikt voor iedereen met haaruitval, maar mensen met beginnende haaruitval reageren er het beste op.

Ons bloed bestaat uit twee hoofdcomponenten, rode bloedcellen en plasma. Het plasma bestaat weer uit witte bloedcellen en bloedplaatjes, die rijk zijn aan zogenaamde groeifactoren. Deze dienen als een soort boodschappers, en zorgen ervoor dat de huidcellen hun werk goed doen. In de medische wereld wordt al langer gebruik gemaakt van groeifactoren voor de aanpak van gezondheidsklachten, zoals artritis, tekenen van veroudering, etc. Het goede nieuws voor iedereen met dunner wordend haar is dat groeifactoren ook de werking van de haarzakjes kunnen stimuleren, en daarmee nieuwe haargroei stimuleren.

Hoe gaat een PRP-behandeling in zijn werk?

PRP bevat veel groeifactoren die de groei van het haarzakje stimuleren. PRP kan voor, tijdens en na de behandeling worden ingezet.

Bloedafname

haartransplantatie worden ingezet. Uw bloed wordt afgenomen in onze kliniek.

Plasma

Het bloed wordt in een centrifuge rondgedraaid waarbij uw plasma wordt gescheiden van de rest van uw bloed. De PRP is dus afkomstig uit uw eigen lichaam en wordt speciaal behandeld door de bloedcellen tot een hoge concentratie te centrifugeren. Dankzij onze procedure elimineren we zogenaamde granulocyten, die weefselregeneratie en wondgenezing bevorderen.

Injecteren van uw plasma

Vervolgens wordt het geconcentreerde plasma (PRP) geïnjecteerd in de hoofdhuid. Uw hoofdhuid is verdoofd.
Daarna wordt uw haar gewassen en kunt u gewoon weer naar huis reizen. Tijdens de behandeling krijgt u geen pijnstillers of medicijnen die autorijden of het gebruik van andere vervoersmiddelen onveilig maken.

Veelgestelde vragen over PRP

• Is de behandeling met PRP veilig?

Ja, PRP wordt erkend als een veilige behandeling, aangezien we gebruik maken van uw eigen bloedplaatjes. Daardoor is er geen risico op overdraagbare aandoeningen. Ook zijn er geen zware bijwerkingen bekend na PRP bij gezonde mensen.

• Voor wie is PRP niet geschikt?

Helaas is PRP niet voor iedereen geschikt. U heeft daarom eerst een gesprek met de arts. Redenen om de behandeling niet te doen zijn:

• Als u kanker heeft (gehad)
    • Als u een huidziekte op uw hoofdhuid heeft of een infectie
    • Bij chronische bloedaandoeningen, zoals een stollingstoornis
    • Leverziekten.

• Hoe vaak moet ik terugkomen voor een behandeling?

Mogelijk is een behandeling genoeg. De behandeling kan wel 3 tot 6 keer herhaald worden, afhankelijk van de resultaten. PRP kan ingezet worden ter ondersteuning van een haartransplantatie, om het herstel van de geïmplanteerde haarzakjes en de donorhuid te versnellen.

• Hoe lang duurt het effect van PRP?

Gemiddeld houdt het effect zo’n 12 tot 15 maanden aan. Dat is de reden waarom wij herhaalbehandelingen aanraden. Het DHT-hormoon dat een rol speelt bij kaalheid, blijft het haarzakje namelijk (negatief) beïnvloeden. Tegen de tijd dat de groeifactor uit PRP is opgebruikt zullen de gevolgen van DHT en veroudering de voordelen van PRP tenietdoen. Ieder geval is anders, maar dankzij evaluaties na de behandeling kunnen we de haardichtheid en dikte van de haar bepalen om te kijken of een herhaling van PRP injecties nodig zijn.

• Hoe pijnlijk is de PRP behandeling?

De procedure verloopt vrijwel pijnloos. Uw huid wordt namelijk eerst verdoofd met lidocaïnezalf. U kunt wel het beste iemand meenemen die u naar huis brengt na de behandeling.

• Hoe lang moet ik herstellen na een PRP behandeling?

Eigenlijk hoeft u niet te herstellen van de behandeling. Wel adviseren we om de eerste 48 uur na de behandeling geen zware lichamelijke inspanningen te verrichten. De plaatsen op de huid waar de injecties zijn toegediend zijn na 48 tot 72 uur niet meer zichtbaar, en er treden nauwelijks zwellingen of pijn op na afloop.

• Hoe effectief is PRP?

Er verschijnen steeds meer onderzoeken waaruit blijkt dat PRP een effectief middel is tegen dunner wordend haar. Twee recente onderzoek tonen een bewezen toename aan van 50 tot 70% bij sommige behandelde personen.
    Mensen met (ver)gevorderde kaalheid blijken minder geschikt als kandidaat voor PRP. De kans dat het haar volop terugkomt is namelijk klein. Omdat geen mens hetzelfde is kunnen we de mogelijkheden en slagingskans van PRP voor u bepalen tijdens een individueel haarconsult.

• Kan PRP ingezet worden tijdens een haartransplantatie?

Aangezien PRP rijk is aan geconcentreerde groeifactoren, zijn wij van mening dat het toedienen van PRP ná het oogsten van haarzakjes uit het donorgebied en vóór de implantatie nuttig is. Het kan de overlevingskans van geïmplanteerde haarzakjes vergroten en de totale opbrengst verhogen. Aan mensen met dunner wordend haar, vooral met verschrompelde haarschachten, raden wij de PRP behandeling aan in combinatie met haartransplantatie voor optimaal resultaat en herstel. PRP zorgt mogelijk ook voor minder uitval van de eerste haren na een haartransplantatie.

• Wat is het grootste nadeel van PRP?

De bij de behandeling gebruikte bloedplaatjes zijn afkomstig uit uw eigen bloed. Het plasma stimuleert uw immuunsysteem om de stofwisseling in en rond het haarzakje te verbeteren, het versterkt het herstelproces en helpt bij het activeren van stamcellen. Sommige patiënten ervaren gedurende een aantal dagen na de behandeling een beetje zwelling, roodheid of kleine blauwe plekken. U kunt eventueel paracetamol gebruiken, mocht dat nodig zijn. Ook uw gezicht kan een beetje opgezwollen zijn, met name rond de haargrens op het voorhoofd.

• Wat kost een PRP behandeling?

De prijs varieert en hangt af van de hoeveelheid PRP die toegediend moet worden. U kunt een vrijblijvend adviesgesprek aanvragen bij Visus. Wij kunnen u dan ook een prijsindicatie geven.